Weekend with the parents - Episode II

24 april 2017 - Davis, California, Verenigde Staten

Ruim drie weken geleden was het zover: mijn ouders waren klaar met hun roadtrip door Californië en weer terug in Davis. Tijd voor ons uitje naar San Francisco! Ik kreeg geregeld dat ik de maandag vrij had, dus we hadden drie dagen om The City en omstreken eens goed te verkennen.

Dag 1 bestond - buiten de nodige autoritjes - uit een mooie, lange trail door Point Reyes National Seashore, het natuurgebied ten noorden van SF. Het was wel even zoeken naar een geschikte trail, aangezien het gebied (nogal) populair is om te bezoeken in het weekend. Uiteindelijk kozen we voor een wat meer afgelegen startpunt van een wandeling, waar nog net een paar parkeerplekken vrij waren. Toch kwamen we, ondanks de volle parkeerplaats, maar zelden andere wandelaars tegen. Sterker nog, het aantal collega-traillopers viel in het niets vergeleken met de lijst aan wilde dieren die we tegenkwamen! Op die lijst staan onder andere een schattige goffer, een hertenfamilie, een strand vol zonnende zeeleeuwen en natuurlijk allerlei (zee)vogels. Maar wat de wandeling vooral zo mooi maakte, was de afwisseling aan natuur. Het ene moment liepen we door glooiende grasheuvels, het andere moment in een dichtbegroeid dennenbos, om even later uit te komen op een uitgestrekte vlakte waar het oceaanwater komt bij tij. Halverwege de trail kwamen we bij de oceaankust, met uitzicht op prachtige kliffen die me deden denken aan de Engelse kust. Moe maar voldaan keerden we uiteindelijk terug in San Rafael, waar ons motel was, om vervolgens in het stadscentrum een leuk eettentje op te zoeken. Dit vonden we in misschien wel het schattigste, kleinste Thaise restaurantje dat ik ooit had gezien: 2 tafels met in totaal plek voor zo'n 8 man, in praktisch dezelfde ruimte als de keuken annex bar annex kassa. Tel daarbij op personeel dat nauwelijks Engels sprak, een plafond dat was afgeplakt met ducttape tegen lekken en ontzettend lekker, kruidig Thais voedsel, en we waanden ons bijna in Azië... totdat er twee bebaarde, in zwart leer geklede bikers binnen liepen om hun bestelling op te halen en er vervolgens met ronkende motoren vandoor te gaan. Het blijft Amerika natuurlijk.

Dag 2 was een soort 180 graden draai ten opzichte van de eerste dag, want de rustieke paden door de natuur hadden plaatsgemaakt voor de immer drukke straten van downtown San Francisco. Onze trektocht begon in Chinatown, waar het Engels al gauw verdween van de uithangborden en winkelnamen, alsook de gesproken taal om ons heen. Ik ben weliswaar nooit in China geweest, maar ik kan me goed voorstellen dat deze straten net zo goed door Shanghai hadden kunnen lopen. Via een paar historische plekjes (Caffe Trieste, waar Coppola blijkbaar aan het script voor The Godfather werkte) en veel te steile straten (waar ik nog dagen lang kuitspierpijn van had) kwamen we vervolgens bij de befaamde Fisherman's Warf, waar bijna net zo veel vistentjes te vinden waren als mensen. En er waren veel mensen, geloof me! De volgende stop van onze tocht was het Presidio, waar een wekelijks foodtruck-evenement plaatsvond. Omdat we niet de hele dag op de been wilden zijn, besloten we de bus te nemen. Dat was echter makkelijker gezegd dan gedaan, want erg overzichtelijk is het OV in San Francisco (of de VS in het algemeen) niet bepaald te noemen. Punt één, het vinden van de juiste buslijn, was vrij snel voltooid. Punt twee, het vinden van een bushalte, bleek echter een stuk moeilijker. In de tijd dat we naar de juiste halte hebben lopen zoeken hadden we waarschijnlijk net zo goed kunnen lopen, maar we hielden stug vol en uiteindelijk zaten we dan toch echt in de bus! Voor een ritje van een kleine 5 minuutjes weliswaar, maar wel 5 minuten vol triomf. En onze vastberadenheid werd beloond met een zeer smakelijke hap van één van de vele foodtrucks, waar we van konden genieten in de stralende zon. Helaas was het daarna alweer tijd om richting huis te gaan, maar niet zonder een korte tussenstop bij Industrial Light and Magic, oftewel het filmbedrijf achter onder meer Star Wars. Een daadwerkelijk bezoek zat er niet in, maar ik was al meer dan blij met het door de ramen gluren en een foto met de Yoda-fontein bij het gebouw! Een gedenkwaardige afsluiting van mijn eerste keer downtown San Francisco.

Op dag 3 besloten we de drukte van het centrum te vermijden en over de paden van het Golden Gate Park te struinen. Aangezien de lente al begonnen was, stonden veel planten volop in bloei en konden we dus genieten van een zeer kleurrijke omgeving. Sommige momenten vergat ik even dat we nog steeds middenin in San Francisco waren en niet in een natuurgebied! Via de botanische tuinen, de Japanse tuin, Strawberry Hill en een heuse oud-Hollandse molen (echt waar, inclusief tulpentuin) kwamen we uit bij Ocean Beach, waar we even lekker konden uitwaaien en genieten van het uitzicht over de oceaan. Onze benen hadden inmiddels wel genoeg van al dat gewandel, dus was het tijd om weer richting Davis te gaan. In drie lange, maar ontzettend mooie dagen heb ik een hoop gezien en meegemaakt, maar ik weet zeker dat SF nog veel meer te bieden heeft. We zullen elkaar dan ook zeker nog een keer terug zien in de nabije toekomst!

Minpuntje was natuurlijk wel dat mijn ouders weer terug naar ons koude kikkerlandje moesten vliegen, maar aan al het goede komt helaas een einde. Ik kan vooral terug kijken op een ontzettend mooi weekend, en vooruit kijken naar de (hopelijk) vele mooie weekenden die nog zullen volgen! En over die weekenden zal ik uiteraard zo goed als ik kan, en hopelijk ook wat sneller, bericht doen op deze blog.

Tot de volgende keer! :)