California rainin'

9 februari 2017 - Davis, California, Verenigde Staten

En toen was er alweer een week voorbij!

Aan de ene kant lijkt het nog maar even geleden dat ik op het vliegtuig stapte, aan de andere kant voelt het alsof ik hier al weken ben. Sinds mijn vorige post heb ik alweer een hoop nieuwe avonturen beleefd, dingen gezien en mensen ontmoet. Zó veel, dat het eigenlijk niet in het kort te beschrijven is. Of wacht, toch wel, en wel in één woord:

Regen.

Wat zullen ze in hun vuistje lachen, de mensen die mij wijsmaakten dat het altijd mooi weer is in Sunny California. Want als ik afga op wat ik tot nu toe heb gezien qua weer, vraag ik me af de zon überhaupt nog wel bestaat... Sinds het moment dat ik voet zette in Amerika heeft het elke dag geregend, wat regelmatig resulteert in blank staande straten en vooral veel kletsnatte studenten. Waaronder ik, en niet zo'n beetje ook.

Voorbeeld: ik had beddengoed nodig en wilde daarvoor naar de dichtstbijzijnde Target fietsen, een ritje van zo'n 20 minuten. Zowel het weerbericht en de kleur van de wolken gaven aan dat het nauwelijks tot niet zou regenen. Dus stapte ik vol goed moed op de fiets en zowaar, het was droog! Tot halverwege de rit dan, want toen werd de kraan in de hemel vol open gezet zodat ik even later als een nat hoopje ellende de winkel binnen droop. Na een zeer uitgebreid, want lekker warm en droog, winkelbezoek dacht de optimist in me dat de terugweg wel beter zou gaan. Het antwoord van de weergoden was een dikke NOPE, want voor mijn gevoel was het alleen nog maar harder gaan regenen. Maar de kers op de taart was nog wel dat met nog een paar honderd meter te gaan het wolkendek kort opbrak en de zon heeeeel eventjes zijn gezicht liet zijn, alsof hij even duidelijk wilde maken dat hij zich expres achter de wolken had verscholen tot ik thuis was. Jep, funny stuff.

Maar hé, zo lijkt het net alsof ik een verschrikkelijke week achter de rug heb. Dus om dit verhaal even op te vrolijken, een kleine (semi-chronologische) lijst van dingen die ik heb gedaan:

• Kennis maken met alle drie mijn awesome huisgenootjes. Of eigenlijk vier, als je huishond Bane (ja, die van Batman) mee telt.
  • Mijn eerste Amerikaanse feestje bezoeken. Het thema was "oldies", iedereen was verkleed als iemand uit de jaren '60, het was weird. Maar ook supergaaf!
  • Ultra-Amerikaans shoppen in Wal-mart. It's huge, it's great, you'll love it.
  • Er achter komen dat Amerikanen op zaterdag massaal naar de Ikea gaan. En dat de Amerikaanse Ikea er precies hetzelfde uitziet als de Nederlandse versie.
  • Super Bowl kijken. Of eigenlijk, bier drinken en lachen om commercials totdat het einde van de wedstrijd nadert en het eindelijk een beetje interessant begint te worden. Fun fact: voor het eerst in de geschiedenis van de Super Bowl kwam de wedstrijd tot een gelijkspel en dus in de verlenging. Mooi even een historisch moment meegepakt dus!
  • Beginnen met mijn stage. Ik kon meteen aan de slag met een paar experiment, waarvoor ik onder andere mooie plaatjes mocht schieten mbv een confocal microscope!
  • Elke dag alleen nog maar Engels praten. Ook als ik met alleen mijn stagebegeleider (Nederlands) en Els (studente uit Leiden, dus eveneens Nederlands) pauze houd op stage. Jep, achteraf bedacht ik me ook dat het vrij apart was.
  • Geen hamburger eten. Wat natuurlijk niet de bedoeling is, daar ga ik dit weekend dus maar eens verandering in brengen.
  • Een blog schrijven terwijl Bane mij probeert te gebruiken als kussen (en me daarbij zeer verhindert om te typen).
  • En nog veel meer, maar het is al laat op de avond en mijn bed begint te roepen.

Regen of geen regen, mijn eerste week in Davis was er één om nooit te vergeten. Hopelijk zijn de vele weken die resteren net zo onvergetelijk! Het weer werkt in ieder geval mee, want vanaf morgen staan er een aantal zonnige en vooral droge dagen op het programma. Off to a great start :)

Stay tuned voor de volgende update!